Seduction, Pick-Up, Attraction


    Wing Chun

    شاطر

    HatemFarouk
    Admin

    عدد المساهمات : 88
    تاريخ التسجيل : 30/10/2009
    العمر : 29

    Wing Chun

    مُساهمة  HatemFarouk في الأحد أغسطس 22, 2010 9:48 am



    في الصين حاليا معروف ال 3 مدارس العظيمة في فنون القتال وهم الونج تشون - تشوي لي فوت - هونج كار

    تشوي لي فوت ...في ناس بيقولوا عليه فن القتال للراجل الشيك
    هونج كار ... أسلوب قوي جدا وفي ناس ما بتقدرش تكمله
    الونج تشون ... والأسلوب ده بديله احترام كبير جدا. أول لما اتعرفت عليه كان من 6 سنين وكنت عرفت ان الأسلوب ده كان أول اسلوب بروسلي ادرب عليه مع يب مان وان الجيت كون دو مبني عليه. فبدأت أبحث عنه وعرفت ان سبب ظهور الأسلوب ده لإظهار مقاتل في خلال 5 سنين لأن وقتها كان كل الأساليب محتاج على الأقل 20 سنة عشان الواحد يقدر يقاتل بيه. فإتجمع كل الماساتر والرهبان الكبار في معبد كبير في الصين وكان كل ماستر بيقول أقوى المبادئ في الأسلوب المتخصص بيه. لكن الحاكم وقتها عرف ودمر المعبد وخلى جاسوس يسمم الماساتر لكن في بعضهم هربوا. ومنهم راهبة علمت واحدة اسمها يم ونج تشون اللي قدرت تهزم جنرال في الجيش الصيني وقتها ومن الوقت ده كان الأسلوب بيتنقل بحذر من جيل لجيل.


    الأسلوب من أهم مبادئه إنك تحافظ على طاقتك ومتستخدمش قوتك إلا في لحظة التلامس أوبلأخص الهجوم. وفعلا لو لاحظت أسلوب الونج تشون أو حاولت إنك تدرب عليه. هتلاقي كل حركاته عمليه بخلاف الأساليب التانية.


    لو عايز تدرب عليه ابتدي بموقع

    www.wingchuninteractive.com



    ادرب على المبادئ والفورمة الأولي بتعتها والتطبيقات . وبعد كدة تقدر تروح لمدرب أو تشتري كورسات تكمل الممارسة لكن الموقع ده مهم جدا انك تخلصه .

    على فكرة الأسلوب بيتكون من 3 فورمات بس وسلاحين




    _________________
    Supreme Confidence is the state of mind ,body and spul that turns you into an unstoppable force ,allowing for the purest expression of who you are ,without having to bring anyone down but enhance everyone else`s existence

      الوقت/التاريخ الآن هو الخميس ديسمبر 08, 2016 11:11 am